insider.gr Κώστας Δεληγιάννης
Νέο ιστορικό χαμηλό στη ζήτηση καυσίμων στην εγχώρια αγορά σημειώθηκε το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος 2021, καθώς έστω και με βραχεία κεφαλή οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα από όλα τα τρίμηνα που προηγήθηκαν. Επομένως, αυτή η αρνητική πρωτιά καθιστά το πρώτο τρίμηνο του έτους το χειρότερο από την έναρξη της πανδημίας και, κατά συνέπεια, των τελευταίων ετών.
Πιο συγκεκριμένα, η ζήτηση για όλες τις κατηγορίες καυσίμων διαμορφώθηκε σε 1,487 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, με συνέπεια να είναι η μικρότερη από όλα τα τρίμηνα του 2020 που προηγήθηκαν. Πριν από πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, τα αρνητικά πρωτεία κατείχε το τέταρτο τρίμηνο του περσινού έτους, όταν είχαν διατεθεί στην εγχώρια αγορά 1,504 τόνοι καυσίμων.
Όπως είναι φυσικό, το αποτέλεσμα αυτό προήλθε από τα μέτρα ανάσχεσης εξάπλωσης της πανδημίας τα οποία παρέμειναν σε ισχύ κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, με συνέπεια τον περιορισμό τόσο των μετακινήσεων όσο και των οικονομικών δραστηριοτήτων. Την ίδια στιγμή, με εξαίρεση το διάστημα της κακοκαιρίας «Μήδεια» μέσα στον Φεβρουάριο, στους τρεις πρώτους μήνες του 2021 οι καιρικές συνθήκες ήταν σχετικά ήπιες, με συνέπεια αυτή τη φορά η αγορά να μην αναθερμανθεί ούτε από τις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης.
Στο -22% στις βενζίνες
Τα παραπάνω σημαίνουν πως, τόσο στο σύνολο όλων των καυσίμων όσο και στις επιμέρους κατηγορίες, το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις κινήθηκαν πτωτικά με διψήφια ποσοστά, συγκριτικά με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2020. Συνολικά, οι 1,487 εκατ. τόνοι που διατέθηκαν ισοδυναμούν με μείωση -14% από το πρώτο τρίμηνο του 2020, όταν είχαν αγγίξει τα 1,729 εκατομμύρια.
Η μεγαλύτερη «βουτιά» καταγράφηκε στις βενζίνες, όπου η πτώση άγγιξε το -22%, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται τους 355.000 τόνους. Το -11% άγγιξε η μείωση των πωλήσεων πετρελαίου κίνησης, που άγγιξε τους 496.000 τόνους, ενώ όπως προαναφέρθηκε πτωτικά κινήθηκε και το πετρέλαιο θέρμανσης (-10%), με τη ζήτηση να μην ξεπερνά τους 473.000 τόνους. Ισχυρά πτωτική (-14%) ήταν η πτώση και για το υγραέριο κίνησης, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα πετρελαϊκά προϊόντα.
Πτώση 69% στα αεροπορικά καύσιμα
Εξαιτίας του lockdown, κατακρημνίστηκαν επίσης οι πωλήσεις αεροπορικών καυσίμων, παρουσιάζοντας πτώση κατά -69%, έναντι του πρώτου τριμήνου του 2020. Επίσης, υποχώρηση (-6%) υπήρξε και στα ναυτιλιακά καύσιμα.
Η σταδιακή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων δημιουργεί έδαφος αισιοδοξίας για την ανάκαμψη της αγοράς κατά τους επόμενους μήνες, αν και βαρόμετρο θα αποτελέσει η πορεία της τουριστικής κίνησης κατά τη θερινή περίοδο, η οποία παραμένει εν πολλοίς ερωτηματικό. Σε κάθε περίπτωση, αν και ο κλάδος των πετρελαιοειδών ανήκει στις οικονομικές δραστηριότητες που υπέστησαν τις μεγαλύτερες συνέπειες από την πανδημία, η επιστροφή στην κανονικότητα της «μετά Covid» εποχής δεν είναι η μόνη πρόκληση που έχουν μπροστά τους.
Αντίθετα, η ενεργειακή μετάβαση θέτει νέα δεδομένα για τα υγρά καύσιμα, τα οποία καλούνται να αναπροσαρμόσουν τον ρόλο τους στην πορεία προς μία οικονομία χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Σε αυτό το πλαίσιο, και για να αποτελέσουν τα πετρελαϊκά προϊόντα μέρος της λύσης για την απανθρακοποίηση, οι δύο εγχώριοι Όμιλοι διύλισης σχεδιάζουν μία σειρά μεγάλων επενδύσεων για δραστική μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος.